Final Takeover

Konzert mit Frank Bretschneider (Berlin)
anschließend Franz Pomassi (Wien)
und Annette Sihler (Kiosk, Ffm)
Freitag, 30.August 2002, ab 22.00 Uhr, Honsell-Brücke

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Frank Bretschneider
Geb. 1956 in Bbercrinitz, lebt in Berlin.

Frank Bretschneider is definitely one of the vital producers in the global electronic network. Akey member of the prestigious Raster-Notion collective, he has critically acclaimed releases under the names KOMET and PRODUKT. Bretschneider has created some of the most influencial spacial electronics of the late 90's, unlike so much output in the microscopic music scene, his music has always flourished with activity.
Precise sound placement, volume levels and the contrast of tones in Bretschneider's production makes his compositions uniquely captivating. Bretschneider goes beyond the plug-in or plug research electronics.
He redefins the genre by rendering the parameters playable, reentering the musical domain with unprecedented ease. Bretschneider discovers the complexity of the virtual: microtonality, clicks, complex rhythm textures, melodic fragments. Aperfect musical body. Bretschneider succeeds again in progressing the new age of laptop production and delivers a stunning exhibition of sound.

"i create my music with a modular computer-aided synthesizer system, under the use of classical synthesis techniques (subtractive and fm-synthesis)... using two of the most basic sound-sources, sine waves and white noise, i create short (one to four bar) parts; all motions and progressions come into being from the (often unconventional) connected modules (lfošs, oszillators, filters, envelope generators, logic modules)... this (partly chaotic)
sequences i record to a harddisk system for further treatment (cutting, looping, filtering)... the result are minimal, often sketchy structures, determined by experiment and chance; representing my idea of a contemporary music."

Discographie (Auswahl)
"komet - saat" (rastermusic, 1996); "produkt - float" (rastermusic, 1996); "komet - flex" (rastermusic, 1997); "produkt - stretch" (rastermusic, 1997); "komet - 20' to 2000 (january)" (raster-noton, 1999), "frank bretschneider - rand" (mille plateaux, 1999); "komet + snd - blir 002" (premium leisure, 2000); "komet - rausch" (12k, 2000); "frank bretschneider - curve" (mille plateaux, 2001); "komet - partition" (audio.nl, 2001); "komet - [o]acis box - cut" (raster-noton, 2001); "f. bretschneider + t. deupree - balance" (mille plateaux, 2002); "komet and_or_vs. bovine life" (bip-hop, 2002)

Live Performances (Auswahl)
2002: 13th international documentary film festival, marseille - cay, tokyo .- toon3 festival, haarlem - frequencies (hz), frankfurt/m - transmediale, berlin
2001: steirischer herbst, graz - the buddle arts centre, newcastle - format5, berlin - tonic, new york - micro-mutek, montreal
2000: paradiso, amsterdam - ultima, oslo - taktlos, bern - ars electronica, linz - mutek, montreal - impakt, utrecht
1999: 20' to 2000, berlin - atlantico, lissabon - phonotaktik, wien - new forms, leipzig - v2_archiv, rotterdam
1998: ars electronica, linz - sonar, barcelona - steim, amsterdam
1997: ostranenie, bauhaus, dessau

Franz Pomassl
lebt und arbeitet in Jaidhof und Wien, Österreich. Pomassl operiert an den Grenzen und an der Expansion des menschlich auditiven Wahrnehmungssystems, er überschreitet vorgegebene auditive Parameter des technischen Equipments, lotet mögliche Barrieren akustischer Rezeption durch kompromißloses Negieren derselben aus. Diese permanente Konfrontation von Maschinenlogos versus menschlicher Intuition findet sich u.a. auch in seinen Projekten ITT (Infrasonic Transmission Tube, 1996), Trail Error (1996) und Tactile Music (1998). Die nach einem Forschungsaufenthalt am Earthquake Simulation Center in Tokyo entstandene CD "Trail Error" (1996) beinhaltet in konzentrierter Form die Auseinandersetzung mit vorhandenen subtilen gesellschaftlichen Momenten und deren Transformation, die in ihren Entstehungsprozessen dem Autor als Potential und Basis für das musikalische Konzept dienten.
Franz Pomassl hat zahlreiche Tonträger veröffentlicht sowie Kompilations-Beiträge auf Labels wie Laton, Sabotage, Craft, Plate Lunche, Rough Trade oder Discono produziert. Weitere künstlerische Aktivitäten: DJ-Sets und Live-Acts in etlichen europäischen Ländern sowie in Japan, internationale Beteiligungen bei Festivals und Ausstellungen (u.a. Construction Sounds mit Kodwo Eshun, Manifesta 2, Phonotaktik, Ars Electronica, "steirischer Herbst"). Im Rahmen der "Frequenzen"-Ausstellung an der Schirn-Kunsthalle 2002, war Pomassl mit zwei Installationen vertreten, für die Inszenierung von Artauds "Cenci" am Schauspiel Frankfurt gestaltete er den Klang.
Er betreibt das Electronic Music Operation Label Laton und hat einen Lehrauftrag an der Akademie der bildenden Künste Wien.

Discographie (Auswahl):
"Skeleton (Craft, 1996), "Skeleton 2" (Craft, 1997), "Trail Error" (Laton, 1997), "Architectronics" (mit Kodwo Eshun) (Craft, 1999), "Arachnodaktylia/Dyed" (Ego Vacuum, 1999), "2001" (Laton, 2001) "Retrial Error" (Laton, 2001)